Geomaticians

برای نخستین بار؛ نقشه پراکنش گونه‌های شاخص حیات‌وحش تهیه می‌شود

حسن اکبری، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: برای نخستین بار نقشه پراکنش ۱۹ گونه جانوری شاخص حیات‌وحش کشور تهیه می‌شود که تاکنون ۵۰ درصد کار پیشرفت داشته است.
جغرافیای وسیع و گسترده ایران گونه‌های جانوری زیادی را در خود جای داده است و در هر گوشه و کنار کشور حیواناتی کوچک و بزرگ زندگی می‌کنند که باید در کارهای اجرایی و توسعه‌ای حواسمان به آنها باشد.
وی اظهار داشت: برای این منظور برای نخستین بار نقشه پراکنش ۱۹ گونه شاخص پستاندار در کشور را طی قراردادی که با دانشگاه شیراز داشتیم، آغاز کردیم و تقریبا ۵۰ درصد پیشرفت داشته است، بر این اساس بعد از این اگر قرار باشد پروژه ای در منطقه ای اجرا شود می‌دانیم که چه گونه‌ای در اطراف آن زیست می‌کند یا اینکه زیستگاه حساسی در آن نزدیکی وجود دارد؛ بنابراین نحوه اجرا متفاوت و سازگار با محیط زیست خواهد بود.
اکبری درباره ۱۹ گونه شاخص که قرار است نقشه پراکنش آنها تهیه شود، گفت: تقریبا نقشه پراکنش همه گربه سانان اعم از کوچک جثه مانند گربه شنی و گربه پالاس، متوسط جثه مانند کاراکال و سیاه گوش و بزرگ جثه مانند پلنگ، همچنین علفخواران شاخص مانند آهو، جبیر، قوچ و میش، کل و بز، مرال، خرس سیاه و خرس قهوه‌ای تهیه می‌شود.
معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: تا پیش از این ممکن بود که بدانیم مثلا در یک زیستگاه و منطقه حفاظت شده چه گونه هایی زیست می کنند اما نقشه دقیقی از حضورشان نداشتیم و اگر پروژه ای اجرا می شد اینکه واقعا زیستگاه حساسی را تحت تاثیر قرار بدهد یا خیر؛ نداشتیم اما اکنون با تهیه این نقشه به طور کامل از وضعیت پراکنش گونه های شاخص جانوری در مناطق مختلف مطلع می شویم.
اکبری تاکید کرد: اجرای این طرح نیاز به کارهای مطالعاتی گسترده ای داشت که با کمک کارشناسان در ۳۰ استان کشور انجام شد و یکی از کارهای بنیادی است که برای اولین بار در سازمان حفاظت محیط زیست اجرا می شود.